Ligne 18 van metro Grand Paris Express

Sweco heeft de krachten gebundeld met het consortium PUENTES (Spanje) en URANO (Frankrijk) om, op verzoek van de Société du Grand Paris (SGP), de aanleg van het tweede deel van Ligne 18, bestaande uit een viaduct en 3 bovengrondse stations, voor te bereiden.

Sweco is het studiebureau dat verantwoordelijk is voor het ontwerp en de engineering van de dekconstructie, de palen en speciale elementen op de intersectie van het viaduct en de bovengrondse stations. Daarnaast bestudeert Sweco de landschappelijke inpassing, de wegen en diverse netwerken (VRD), de risicoanalyse en het beheer van externe interfaces.

Ligne 18 zal het reizen voor de inwoners van Essonne en Yvelines vergemakkelijken dankzij de vele verbindingen: Transilien-lijnen N en U, GEN B en C, de T7-tramlijn, de Massy-Evry-tram-trein en verschillende buslijnen. Het zal een snelle toegangspoort tot Parijs zijn dankzij de verbinding met Ligne 14 van het station van de luchthaven van Orly. De uitwisselingen met heel Frankrijk en het buitenland zullen ook worden verbeterd door de verbindingen met Massy-Palaiseau (TGV) en de luchthaven van Orly.

Ligne 18, die een strategisch gebied van Groot-Parijs doorkruist, zal een van 's werelds toonaangevende onderzoeks- en ontwikkelingscentra, Parijs-Saclay, bedienen. Het zal ook de grote economische centra in Orly, Antony, Massy, Saint-Quentin-en-Yvelines en Versailles met elkaar verbinden.

Ligne 18 voorziet in de reisbehoeften van bewoners, studenten, onderzoekers en medewerkers die in de buurt wonen, studeren of werken. Ligne 18 wordt in 2026 in gebruik genomen tussen Massy-Palaiseau en CEA Saint-Aubin, in 2027 tussen Massy-Palaiseau en de luchthaven van Orly en in 2030 tussen CEA Saint-Aubin en Versailles Chantiers.

Kerncijfers :

- 10 stations, waarvan 3 zijn aangesloten op het vervoersnetwerk van Ile-de-France

- 13 betrokken gemeenten in 3 departementen

- 100.000 geplande reizen per dag

- 35 km automatische metro, waarvan 14 km bovengronds.

Contact