Brugvernieuwing geeft boost aan fietsmobiliteit en leefomgeving
De Vlaamse Waterweg nv heeft groen licht gekregen voor de aanleg van nieuwe toegangshellingen aan de tuikabelbrug in Lanklaar (Dilsen-Stokkem). Deze upgrade maakt de brug aantrekkelijker voor actieve weggebruikers. Een zegen voor de mobiliteit en toegankelijkheid in de regio. Ook de privacy en veiligheid van de buurt varen er wel bij. Sweco zorgt voor het civieltechnisch ontwerp, de infrastructuurstudies en het technisch management. ZJA tekent voor het architecturale ontwerp.
Het project is opgedeeld in twee delen: de werken op de linkeroever en op de rechteroever. Met de vergunningen voor beide oevers op zak, kan De Vlaamse Waterweg nv beginnen met de aanleg van de nieuwe toegangshellingen. De brug over de Zuid-Willemsvaart, gebouwd in 2008, is namelijk bestemd voor fietsers en voetgangers, maar de enige toegang is momenteel een trap met fietsgoot.
Glenn Talloen, Project Manager Infrastructure bij Sweco: “Met de nieuwe hellingen hoeven fietsers niet langer af te stappen. De zachte hellingen van 4 à 4,5% zullen het hoogteverschil van 7 meter op een comfortabele manier overbruggen en maken de verbinding veel toegankelijker voor fietsers, mensen met buggy’s en rolstoelgebruikers.”
Voorbereiding op vlotte start
Sweco heeft al diverse analyses uitgevoerd, waaronder een stabiliteitsstudie van de voorontwerpfase en een interactieonderzoek met bestaande structuren om de haalbaarheid te verifiëren. Daarnaast hebben we een schatting gemaakt van de totale projectkosten. Ook het aanbestedingsbestek en de controle van de definitieve studie behoren tot ons takenpakket.
In augustus 2024 start de studieperiode van enkele maanden. De eigenlijke werken beginnen dit najaar en zullen, afhankelijk van de weersomstandigheden, minstens een jaar duren. In het voorjaar van 2026 voorzien we de ingebruikname van de nieuwe hellingen, waardoor de vernieuwde verbinding over het kanaal weer beschikbaar is.
Photo Credit: Jaagpad Richting Zuid | © ZJA
Linkeroever krijgt groene belevingsruimte
Voor de linkeroever was de vergunning al een tijdje binnen. De helling zullen we hier maximaal integreren tussen de Zuid-Willemsvaart en de Bekaertlaan en zal door het gebied slingeren. Deze aanloop zal deels op een grondtalud liggen en deels op een betonconstructie. Zo houden we het gebied doorwaadbaar en krijgen we de kans om de zone om te vormen tot een belevingsruimte met aangepast groen.
Hogere natuurwaarde voor rechteroever
Op de rechteroever komt de hele helling zo goed als volledig op het water. Die zal rusten op een betonconstructie op pijlers zodat de connectie tussen het jaagpad en het kanaal behouden blijft.
Ricardo Ponce Guillen, stabiliteitsingenieur bij Sweco: “Hier zullen extra werkzaamheden uitgevoerd worden, zoals het opvullen van het kanaal met daarop een nieuwe oeverbescherming en het verstevigen van de bodem voor funderingen. Dit maakt dit project zeer divers en aantrekkelijk vanuit technisch oogpunt. We creëren eigenlijk een nieuw stukje land.“
Aan de landzijde verhogen we de natuurwaarde met een gras-draszone. De bestaande bomenrij blijft behouden en wordt aangevuld met nieuwe bomen. Een deel van het kanaal wordt gedempt, waardoor er een open zone ontstaat. Dit ‘eilandje’ richten we in als paaiplaats voor vissen, met een in- en uitlaat voor vers water. Een extra eyecatcher voor de omwonenden als ze hierop uitkijken.
Versterking van het fietstoerisme
De toegankelijkheid voor voetgangers blijft gegarandeerd door de inpassing van een nieuwe trapconstructie op beide kanaaloevers. De trappen worden geïntegreerd naast de V-pijlers om de ruimtelijke impact te beperken.
Ook voor het fietstoerisme is de brug een belangrijke schakel. Terhills Resort en de historische Tivoli site liggen vlakbij en via de brug kan je makkelijk naar het bezoekerscentrum De Wissen, één van de trekpleisters in de buurt.
Privacy, veiligheid en milieu gaan hand in hand
Aan de oostelijke oever van het drukke kanaal integreren we een halfopen privacyscherm in de brugleuning, speciaal ontworpen om de privacy van de nabijgelegen woonwijk te waarborgen. Dit scherm, dat alleen aan de rechterkant van het brugtalud is geïmplementeerd, zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers geen zicht hebben op de huizen naast de fietshelling.
Daarnaast hebben we ook oog voor de sociale veiligheid. Die verhogen we door de inpassing van continue verlichting in de handgreep van de leuning. Deze innovatieve verlichting is tegelijkertijd natuurvriendelijk en beperkt de lichtvervuiling significant. Het zal de plaatselijke fauna en flora dus niet verstoren.
Technische specificaties
De brug en fietshellingen zijn ontworpen met oog voor detail en duurzaamheid. Enkele belangrijke feiten en cijfers:
- Maximale overspanning tussen kolommen: 20 m.
- Verbinding met de bestaande brug door een uitkraging van 7,20 m.
- Totale breedte van het fietspad: 5,80 m.
- Gewapende betonconstructie ter plaatse gestort.
- V-type kolom met een breedte van 20 m en een stalen trap voor voetgangers.
- Staalfundering vanwege de hoge draagcapaciteit van de grond.
- Leuning met scherm om de privacy van de omwonenden te vrijwaren.