Vernieuwing beweegbare bruggen in stroomversnelling
De Vlaamse Waterweg nv herbouwt de komende jaren 17 beweegbare bruggen verspreid over het waterwegennet in Vlaanderen. Dit kadert in het Vlaams Programma Asset Management ‘OverBruggen’ om vaste en beweegbare bruggen versneld te renoveren, te vernieuwen of te moderniseren. Sweco vult cruciale rollen in binnen het projectteam ‘Beweegbare kunstwerken’. IPV Delft tekent voor het architecturaal ontwerp.
De Vlaamse Waterweg nv schakelt een versnelling hoger in de aanpak van beweegbare bruggen die aan vervanging toe zijn. Met een publiek-private samenwerking (PPS) zullen tegen eind 2030 de 17 geselecteerde beweegbare bruggen over heel Vlaanderen vervangen worden. Voor deze opdracht wordt in overleg met de lokale besturen en alle betrokken administraties een ontwerptraject opgestart.
Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Naast de vernieuwing van de bruggen biedt dit project ook de opportuniteit om samen met de lokale besturen plaatselijk de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid te verhogen en eventuele doorstromingsproblemen rondom de bruggen aan te pakken.”
Geïntegreerde teamwerking
Sweco staat o.a. in voor project- en procesbegeleiding, ruimtelijke inpassing, technisch ontwerp, BIM, risicomanagement, kostenraming, minderhinder, projectsecretariaat, uitvoeringsopvolging en aanvullend onderzoek. We ondersteunen het ontwerp vanuit onze engineering expertise zodat vormgeving en techniek hand in hand kunnen gaan.
Inge Vervaet, Specialist bij het team Project Management Noord: “Sweco werkt binnen een geïntegreerd team samen met De Vlaamse Waterweg nv en De Werkvennootschap. Door deze nauwe samenwerking zijn we bij nagenoeg de hele projectketen betrokken, vanaf de conceptvorming tot de plaatsing als DBFM-contract in de markt en de opvolging van de uitvoering tot beschikbaarheid. We hanteren het principe dat taken worden toevertrouwd aan de expert die er het best voor is uitgerust. Bovendien bieden we vanuit Sweco proactieve ondersteuning bij eventuele capaciteitsuitdagingen.
Photo Credit: Willemsbrug, Grimbergen © Wikipedia
Duurzame upgrade
Omdat deze bruggen ook deel uitmaken van het programma ‘Bediening op afstand’ zullen ze gelijktijdig uitgerust worden met de installaties om ze geschikt te maken voor bediening op afstand. Zo kan De Vlaamse Waterweg nv het streefdoel om vanaf 2032 al haar beweegbare kunstwerken (bruggen, sluizen, stuwen en pompinstallaties) vanop afstand te bedienen op schema houden.
Ondanks de verschillen in bruglocaties en afmetingen is dit DBFM-project bij uitstek geschikt voor standaardisatie. Door de bruggen in serie te ontwerpen, technisch uit te werken en te bouwen is de verwachting het project efficiënt en economisch uit te voeren. Daarbij draagt standaardisatie bij aan de duurzaamheidsdoelstelling van De Vlaamse Waterweg nv en aan de herkenbaarheid van de bruggen in Vlaanderen.
Duurzaam vertaalt zich enerzijds in het feit dat de technische basis voor de bruggen op veel punten gelijk zal zijn. Zo kunnen we het brugontwerp eenvoudig per locatie aanpassen en kunnen nieuwe bruggen vrij snel gerealiseerd worden. Anderzijds betekent het dat het onderhoud op langere termijn eenduidig is, en dat onderdelen eenvoudig(er) te vervangen zijn.