Vicepremier en minister van Buitenlandse en Europese Zaken Didier Reynders steunt expertise van Sweco Belgium bij ontwerp Frans metronetwerk


Vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders woont vandaag, samen met verschillende Belgische topondernemers en -ambtenaren, de onthulling bij van de ontwerpen van de nieuwe Franse metrolijn Ligne 17. Sweco Belgium neemt de volledige projectcoördinatie en detailed design voor haar rekening. De Belgische technische knowhow wordt in het buitenland duidelijk gewaardeerd.

Met een stedelijke bevolking die mondiaal toeneemt, is milieuvriendelijke en duurzame mobiliteit één van de uitdagingen van morgen. Wereldstad Parijs wil die toekomst alvast succesvol tegemoet gaan met het investeringsproject Le Grand Paris. Dit ambitieuze masterplan gaat gepaard met de uitbouw van nieuwe industriële sites, woonwijken en een uitgebreid metronetwerk, met Ligne 17 als één van de essentiële schakels.

Vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders gaat naar Parijs om de voorbereidingen ter plaatse te bekijken. In de residentie van Belgisch ambassadeur Vincent Mertens de Wilmars worden de eerste ontwerpen van Ligne 17 en Le Grand Paris Express in primeur voorgesteld. Didier Reynders is fier dat Belgische bedrijven meespelen op wereldniveau: “Sweco Belgium plant met dit project een vlag in Parijs, en dat is erg belangrijk. Het effent zo het pad voor andere Belgische bedrijven. Dat Sweco Belgium Ligne 17 binnenhaalt, toont dat het een succesvol dossier heeft ingediend. Hun expertise, vergeleken met de concurrentie uit heel Europa, gaf volgens mij de doorslag. Het is veelbelovend om te zien dat ze voldoende capaciteit in huis hebben om zoiets omvangrijk te realiseren. Tenslotte staat Sweco Belgium natuurlijk bekend om hun innovatieve, gedurfde ontwerpen en strakke timingen.”

Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium, benadrukt de impact die deze opdracht teweeg brengt: “Parijs zal over een decennium in een nieuwe stad ontwaken. Le Grand Paris Express omvat in totaal 200 km extra spoor, 68 nieuwe stations en méér dan 2 miljoen passagiers die er dagelijks gebruik van zullen maken. Het is een enorme onderneming. We zijn vereerd dat wij met de ontwikkeling van Ligne 17 hierin een substantiële bijdrage mogen leveren. Parijs zet een grote stap voorwaarts en wordt zo nog meer een duurzame, creatieve, solidaire én attractieve wereldstad. Een toekomst die wij graag mee vormgeven en op het juiste spoor houden.”

Projectomschrijving
Sweco Belgium zal de projectcoördinatie en detailed design verzorgen van de infrastructuurwerken en inrichtingen van de automatische metrosectie van Ligne 17 « Le Bourget RER – Le Mesnil Amelot ». De Franse openbare instelling «Société du Grand Paris» (SGP) is de opdrachtgever.

Ligne 17 beslaat ongeveer 20 km, waarvan 5 km bovengronds. Ze bevindt zich vooral in de randstad, doorkruist twee luchthavens (Le Bourget en Charles De Gaulle), een expositiepark en landbouwgebieden. Het traject zal aansluiten op het toekomstig station Le Bourget RER (buiten deze opdracht), dat één van de belangrijkste knooppunten zal worden van het toekomstige Grand Paris Express.

Sweco Belgium heeft het projectbeheer in handen, de coördinatie van de studies van civiele techniek en engineering van de stations en de bijbehorende werken. Dit in partnerschap met de engineeringbureaus Ingerop, AIA Ingénierie, drie architectenbureaus (Benthem Crouwel, Atelier Novembre Architecture en Explorations Architecture) en tal van onderaannemers zoals Amberg, CEBTP en Iris Conseil.

Op vraag van de klant werd onderzocht of de indienstelling klaar kan zijn tegen 2024.

ligne 17Op de foto (van links naar rechts): Vincent Mertens de Wilmars (Ambassadeur van België in Frankrijk), Didier Reynders (Vicepremier en minister van Buitenlandse en Europese Zaken), Philippe Yvin (Président du directoire de la Société du Grand Paris), Erwin Malcorps (Managing Director Sweco Belgium) en Xavier Duclairoir (Projectdirecteur Ligne 17).

© Jean-Pol Schrauwen

MEER INFO
Société du Grand Paris