0 of 0 for ""

Week van de Mobiliteit bij Sweco: onze collega’s vertellen


Bij Sweco dragen we duurzame mobiliteit hoog in het vaandel. Niet enkel in onze projecten, maar ook in de manier waarop we ons verplaatsen. Tijdens de Week van de Mobiliteit zetten we elke dag een collega en zijn/haar vervoerskeuzes in de kijker.

“Met de wagen naar het station en daarna met de trein verder is voor mij de snelste oplossing.” – Marijke, Team Leader, Infrastructure


MIJN TRAJECT

Ik woon in Halle, op 21km van het Sweco-kantoor In Brussel. Meestal neem ik de wagen naar het station en van daar de trein naar Brussel. Dit is voor mij doorgaans de makkelijkste en snelste oplossing. Het enige nadeel is dat de parking in Halle schaars wordt. Daarom begin ik meer en meer de fiets te nemen naar het station. Wanneer ik mijn kinderen moet gaan halen, is de fiets echter uitgesloten. Qua reistijd doe ik er met de auto of met de trein ongeveer even lang over: zo’n 50 minuten van deur tot deur.

Ik probeer mijn (werf-)vergaderingen zo in te plannen dat ik steeds rechtstreeks van thuis uit naar de klant kan of ’s avonds rechtstreeks naar huis kan. Wanneer ik naar een werf of naar de klant moet, rij ik doorgaans met de auto Brussel binnen om van aan het bureau naar de werf te vertrekken. In functie van waar de klant gelegen is, durf ik ook wel eens de trein of de bus te nemen. Naar andere kantoren neem ik bij voorkeur de trein.

DE DOORSLAGGEVENDE FACTOR
De snelheid om tot mijn eindbestemming te geraken speelt de grootste rol in mijn keuze van transportmiddel. Bij verdere verplaatsingen hou ik er ook rekening mee dat ik op de trein kan werken en in de auto niet. Wanneer je op een trein wil kunnen werken, heb je dan ook een zeker vorm van comfort nodig. Dat comfort is dan weer helemaal niet nodig bij zeer korte verplaatsingen met het openbaar vervoer. Wanneer ik gebruik maak van het openbare vervoer is milieuvriendelijkheid wel een pluspunt, maar het reisgemak en de snelheid spelen voor mij een veel grotere rol.

MOBILITEIT BIJ SWECO
Ik vind het super dat Sweco de kantoren zo veel mogelijk aan een station zoekt en dat je ook vrij bent om te schakelen tussen de verschillende vervoersmodi: (pool-)wagen, metro, tram, bus, trein,….

DE IDEALE WERELD
In een ideale wereld zie ik één abonnement waarmee je alle vervoersmodi op kan: zowel Blue-bike, bus, tram, metro, trein,… Hierdoor zou er een grotere flexibiliteit zijn. Daarnaast zouden beter bereikbare stations met gratis parkings aan de rand van Brussel voor mij persoonlijk ook een enorme verbetering betekenen.

In een ideale wereld zouden mensen nog beter aangemoedigd en ondersteund worden om dynamisch om te gaan met het type vervoersmiddel dat ze gebruiken.” – Jos, Adviseur Ontwerper, Infrastructure.


MIJN TRAJECT
Ik fiets elke dag naar het werk (circa vijf kilometer). Maandelijks moet ik wel eens naar het kantoor in Antwerpen, dit doe ik met de trein (voortraject zo’n vier kilometer met de fiets). Ik hou ervan om ’s ochtends op de fiets ‘wakker te worden’ en merk dat ik me door dagelijks te fietsen frisser en fitter voel. Met de fiets en een rugzak ben ik ook erg flexibel om onderweg naar huis al wat boodschappen te doen. In de Gentse binnenstad en errond is de fietsinfrastructuur en -cultuur vrij goed in orde, dus grote nadelen ondervind ik niet.

DE DOORSLAGGEVENDE FACTOR
Comfort en milieuvriendelijkheid zijn voor mij het meest belangrijk bij het maken van mijn vervoerskeuze. Vanop de fiets geniet ik het beste van de omgeving, het weer en de lichaamsbeweging. Ik heb geen gezin en een kort traject tussen woon en werkplaats, dus ondervind ik weinig tijdsdruk of praktische beperkingen van de fiets. Hierdoor kan ik alles makkelijk met de fiets doen en moet ik dagelijks geen zware afwegingen maken. Ik kan me uiteraard voorstellen dat dit voor veel collega’s anders is.

MOBILITEIT BIJ SWECO
Als ik voor een vergadering of sitebezoek ergens heen ga, maak ik maximaal gebruik van de trein, doorgaans met een Blue-bike als natraject. Ik vind Blue-bike een zeer eenvoudig en gemakkelijk concept. Het feit dat elk Sweco kantoor steeds een aantal Blue-bike kaarten voorradig heeft die gebruikt kunnen worden voor occasioneel gebruik is ontzettend handig! Voor werkverplaatsingen die niet vlot afgelegd kunnen worden met de fiets of de trein gebruik ik een van de poolwagens.

DE IDEALE WERELD
In een ideale wereld zouden mensen nog beter aangemoedigd en ondersteund worden om meer dynamisch om te gaan met het type vervoersmiddel dat ze gebruiken. Momenteel is de (bedrijfs-)wagen zo alomtegenwoordig dat deze de meest praktische en betaalbare oplossing is, of lijkt te zijn. Hierdoor wordt soms te snel voor de auto gekozen. Afhankelijk van de bestemming is de fiets of het openbaar vervoer mogelijks efficiënter én goedkoper, en ook nog eens beter voor het klimaat.

“Dankzij vlotte doorkomsten hoef ik niet lang te wachten en zit de metro nooit overvol.” – Jurgen, Adjunct Projectleider, Infrastructure


MIJN TRAJECT
Ik woon in Molenbeek en werk in het Sweco kantoor in Brussel. Slechts 10 minuten fietsen dus! Bij slecht weer neem ik de metro. Er ligt een metrohalte op 5 minuten wandelen van bij mij thuis en het Centraal Station is op 2 minuten wandelen van het kantoor, waardoor ik met de metro in totaal 15 tot 20 minuten onderweg.

Het was dan ook een heel bewuste keuze om in dezelfde stad te wonen en te werken zodat ik me minder moet verplaatsen. Een bijkomend voordeel van in de stad te wonen is dat ik veel minder autoafhankelijk ben, zowel wat privé als zakelijke verplaatsingen betreft. We merkten dat we onze oude, vervuilende dieselwagen nog zo weinig gebruikten dat we die niet hebben vervangen toen deze niet meer door de technische keuring geraakte. Ook voor een bedrijfswagen heb ik bedankt want ook zo goed als al mijn zakelijke verplaatsingen kan ik zonder wagen doen.

DE DOORSLAGGEVENDE FACTOR
Mijn vervoerskeuze en traject laten zich vooral bepalen door een combinatie van de reisduur en het comfort. Voor verplaatsingen buiten Brussel komt dit meestal neer op de trein. Buiten een occasionele vertraging ben je vrij zeker van je reistijd. Af en toe kan die iets langer zijn, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het comfort om nog iets anders te kunnen doen terwijl je reist. Dat het veiliger en milieuvriendelijker is, is natuurlijk mooi meegenomen.

MOBILITEIT BIJ SWECO
Het mobiliteitsbeleid van Sweco is – jammer genoeg – toonaangevend. Daarmee bedoel ik dat dit soort beleid de standaard zou moeten zijn. Bij veel opdrachten die wij met Sweco uitvoeren, worden we dagelijks geconfronteerd met de problemen van ons verzadigd wegennet. In onze rapporten schrijven we veel over alternatieve vervoersmiddelen en acties om het (auto-)verkeer te verminderen. Het is dan ook bemoedigend dat je voor een organisatie werkt die een heleboel van die maatregelen zelf in de praktijk omzet – en dit op eigen initiatief.

DE IDEALE WERELD
Over de metro in Brussel kan ik heel positief zijn. Ik heb wel het geluk dat er twee lijnen passeren langs de halte Zwarte Vijvers. Daardoor wordt de wachttijd tijdens de spits beperkt tot 2 minuten. Hiermee zijn ze volgens mij wereldwijd bij de besten van de klas. Het gevolg is dat de metro zelden echt overvol zit. Ook buiten de spits zijn de wachttijden eerder beperkt. Op alle vlakken scoren ze goed. De netheid valt best wel mee en betrouwbaarheid is zeer goed. Als er dan al eens een storing is dan neem ik gewoon een deelfiets van Villo tot aan kantoor.

“Cambio is een gemakkelijke, efficiënte manier om even een auto ter beschikking te hebben… met gegarandeerde parkeerplaats! Top!” – Caroline, Projectleider, Buildings.


MIJN TRAJECT
Het traject tussen mijn woonplaats in Mechelen en het Sweco kantoor in Antwerpen bedraagt zo’n 22 km. Tijdens schoolvakanties leg ik die afstand af met de fiets. Doorheen het jaar combineer ik de fiets met de trein. Ik heb mijn bedrijfswagen 2 jaar geleden ingeleverd omdat die té vaak stilstond (we hadden thuis al een wagen). Ik zag mijn bedrijfswagen eerder als een last dan als een voordeel. Elke auto minder in de spits, telt.

Voor mijn werkverplaatsingen maak ik nu vaak gebruik van Cambio, aangezien het voor mij omslachtig is om eerst een poolwagen op te halen in het kantoor in Antwerpen waar ik werkzaam ben. Dan is het véél efficiënter om in Mechelen in een cambiowagen te springen en voor of na het werfbezoek even van thuis uit te werken.

DE DOORSLAGGEVENDE FACTOR
Milieuvriendelijkheid en voorspelbaarheid van de reisduur wegen voor mij het meest door in het maken van mijn keuzes. Ik zit liever in de trein dan dat ik in de file sta. Ook het parkeerprobleem doet me eerder opteren voor openbaar vervoer.

MOBILITEIT BIJ SWECO
De verhuizing van ons kantoor in Mechelen naar Antwerpen (Berchem) heeft veel in gang gezet. De mogelijkheden zijn nu echt wel uitgebreid! Toch vind ik persoonlijk dat er in de bedrijfswereld nog teveel wordt vastgehouden aan de bedrijfswagen.

DE IDEALE WERELD
Het model van Kopenhagen! Daar zijn meer fietsen dan auto’s in de stad. De fiets is daar zó vanzelfsprekend! Bovendien is de infrastructuur er helemaal aangepast aan fietsers, en je kan overal supergemakkelijk overstappen op openbaar vervoer, zelfs mét de fiets. Auto’s moeten daar letterlijk wijken voor fietsers, terwijl het hier helaas nog vaak andersom is. De dag waarop de fiets en het openbaar vervoer primeert op de auto, en iedereen dit als vanzelfsprekend beschouwt, dat is voor mij de ideale wereld.

“Met een Blue Bike verplaats ik me efficiënt, groen en zonder zorgen!” – Jan, Adviseur Ontwerper, Infrastructure.


MIJN TRAJECT
Ik woon in Nieuwerkerken nabij Aalst en ga met mijn eigen fiets naar het station (ca. 3,5 km). Daar neem ik de trein en zo’n 30 minuten later ben ik in Gent Sint-Pieters. Vervolgens spring ik op een Blue Bike: in minder dan 10 minuten arriveer ik aan het Sweco kantoor in Gent. Naar andere Sweco kantoren verplaats ik me doorgaans met de trein. Ook wanneer ik op klantenbezoek ga, neem ik de trein of ik carpool met collega’s.

DE DOORSLAGGEVENDE FACTOR
Ik kies resoluut voor de combinatie van fiets en trein, ook al zou ik met de wagen dubbel zo snel op kantoor zijn. Van deur tot deur doe ik er momenteel één uur over, terwijl ik er met de wagen (in theorie) op een half uurtje zou zijn. Ik vind het fijn om te lezen, muziek te beluisteren of gewoon even tot rust te komen op de trein. De fiets is dan weer een welkome afwisseling met het sedentair zitgedrag. Bovendien zijn fiets en trein milieuvriendelijk en daar hecht ik veel belang aan.

MOBILITEIT BIJ SWECO
Sweco biedt tal van mobiliteitsmogelijkheden aan, zoals Blue Bike, fietsvergoeding en treinabonnement. Nu er verschillende elektrische wagens zijn opgenomen in het keuzegamma van de bedrijfswagens zet de trend naar een groenere wereld zich ook door voor de autoliefhebbers onder de collega’s.

DE IDEALE WERELD
In een ideale wereld zou het openbaar vervoer beter op elkaar afgestemd zijn en worden de fietssnelwegen verder uitgebreid. Op die manier wordt de reistijd voor niet-automobilisten verkort waardoor het aantrekkelijker wordt om de wagen vaker aan de kant te laten staan.