Dit project beoogt de aanleg van een nieuwe tramlijn 9 tussen Simonis, UZ Brussel en het Koning Boudewijnstadion. Deze lijn zal voor een modern en efficiënt openbaarvervoeraanbod zorgen.
In een latere fase zal deze lijn worden doorgetrokken tot de Heizelvlakte (geen deel van de Sweco-opdracht). Het project voorziet ook in de bouw van een ondergrondse parking onder het Spiegelplein in Jette.
Tramlijn 9 zal metrolijnen (Simonis-Heizel), Jette en het oosten van Ganshoren met elkaar verbinden. Hierdoor worden het commerciële centrum van Jette (Spiegelplein), scholen, de Modelwijk, het UZ Brussel en de Heizel gemakkelijker bereikbaar. Langs het hele traject wordt de openbare ruimte van gevel tot gevel heringericht. Zo wordt er meer comfort gecreëerd voor de omwonenden en weggebruikers. De tram krijgt een eigen bedding, de kruispunten worden veiliger en er komen betere en veilige voorzieningen voor voetgangers en fietsers. Er wordt ook aandacht besteed aan de parkeergelegenheid, zowel op de openbare weg als ondergronds.
Tracé
De nieuwe tramlijn 9 vertrekt aan de ondergrondse halte Simonis in de buurt van de basiliek van Koekelberg en passeert achtereenvolgens het Koningin Astridplein (Spiegelplein), de Eeuwfeestsquare, het Koning Boudewijnpark tot aan de Oude Afspanning. Vervolgens loopt haar tracé via de Laarbeeklaan tot aan het UZ Brussel. Tenslotte rijdt de tram via de Dikkebeuklaan en de Generaal de Ceunincklaan tot bij de Houba De Strooperlaan. De totale lengte van het tracé bedraagt ongeveer 5,5 km en loopt door een zeer divers stedelijk weefsel: gaande van de typologie van een 19de-eeuwse stadsuitbreiding over het historisch centrum van Jette tot de meer recente stadsuitbreiding uit de tweede helft van de 20e eeuw.
Microsimulatie doorstroming in Jette
Het traject van deze lijn loopt onder meer langs de zone van het Universitair Ziekenhuis in Jette met de belangrijke assen Tentoonstellingslaan, Laarbeeklaan en Dikke Beuklaan. Omdat deze zone ook een belangrijk knooppunt vormt in de ontsluiting van noordelijke rand van Brussel – met de nodige congestie als gevolg – is een kwantitatieve analyse van de verkeersdoorstroming van belang. Door middel van een microsimulatie werd een objectieve analyse gemaakt van verschillende toekomstconcepten. Door middel van deze simulaties zijn enkele complexe mobiliteitsgegevens ontward.
Herinrichting openbare ruimte
Samen met de inpassing van de nieuwe tramlijn, wordt de volledige openbare ruimte van gevel tot gevel heringericht. Hierbij wordt ook rekening gehouden met onder andere:
- de economische ontwikkeling (zondagsmarkt van Jette en handelswijken),
- de natuurlijke omgeving (met behoud van oude laanbomen langs het tracé),
- de kwaliteit van de bediening door het openbaar vervoer,
- de vlotte doorstroming van het verkeer op de betrokken verkeersassen,
- de cohabitatie van de verschillende gebruikers van de openbare ruimte,
- de vereisten inzake zachte mobiliteit,
- de aangrenzende natuurgebieden (met faunapassage) en erfgoedsites,
- mogelijk overlast voor buurtbewoners,
- problemen in verband met de wateroverlast,
- de parkeerbehoefte,
- de ontwikkelingen op de site UZ.
Koningin Astridplein (Spiegelplein)
Onder het westelijke deel van het Koningin Astridplein en een stuk van de Jetselaan wordt een ondergrondse parking aangelegd, met plaats voor 199 voertuigen. De parking zal drie niveaus tellen, die elk uit twee tussenniveaus bestaan. Dankzij deze niveaus kan de hele constructie op een erg compacte manier gebouwd worden. Door de bouw van de ondergrondse parking komt bovengronds plaats vrij. Dit biedt de mogelijkheid om het Spiegelplein om te toveren tot een autoloze ontmoetingsplek voor de buurtbewoners, ideaal om de zondagse markt te organiseren. Het ontwerp creëert zodoende zowel een functioneel, robuust plein als een plek waar het morgen aangenaam wordt om te vertoeven op een terras, op een bank in de zon of in de schaduw van de bomen met ruimte voor spelende kinderen aan de fontein.
Voor de bouw van de ondergrondse parking wordt de Stross-methode toegepast. In eerste instantie worden de wanden en dakplaat gebouwd. Een open bouwput met veel hinder voor handelaars en bewoners is niet nodig. Tijdens de bouwperiode kan de zone boven de parking steeds gebruikt worden voor de markt of als parkeerplaats.
Foto’s © Tom D’haenens