N6 als toonbeeld van verkeersveiligheid en klimaatadaptatie
De Bergensesteenweg (N6) in Sint-Pieters-Leeuw krijgt een grondige herinrichting. Het project brengt mobiliteit, waterbeheer en leefbaarheid samen in één geïntegreerde aanpak. Samen met opdrachtgevers AWV, Aquafin en de gemeente Sint-Pieters-Leeuw zorgt Sweco voor een oplossing die de hinder beperkt en voordelen oplevert voor bewoners, handelaars en weggebruikers.

Voor de vernieuwing van de Bergensesteenweg bundelen we de expertises van onze meest ervaren teams: van Traffic & Mobility tot Landscape & Public Space, en van Integrated Water Management tot Civiele Technieken en Waterbouw. Elk detail telt, want dit multidisciplinaire project vraagt om een overkoepelende visie. Technieken zoals directional drilling, een gescheiden rioleringsstelsel en koolwaterstofafscheiders maken hier het verschil.

Veiligheid en leefbaarheid centraal
Over een traject van 2,5 kilometer krijgt de Bergensesteenweg een nieuw profiel. De huidige 2×2-rijbaan maakt plaats voor een 2×1-profiel, waardoor er ruimte vrij komt voor fietspaden, aparte busbanen en brede voetpaden. Ons ontwerp voorziet afgebakende fietspaden over het volledige traject, zodat fietsers veilig kunnen rijden. Langs de N6 bevinden zich tal van handelszaken en zelfs een winkelcentrum. Om de bereikbaarheid van deze handelszaken te garanderen en tegelijk de leefbaarheid voor omwonenden te verbeteren, komen er op strategische plaatsen ventwegen met parkeermogelijkheden en groene accenten. Deze ventwegen verminderen het aantal gevaarlijke kruisende bewegingen van voertuigen.
Sweco coördineert al deze realisaties in nauwe samenhang met de wegenis- en rioleringswerken. Zo realiseren we een oplossing die niet alleen voldoet aan de Vlaamse klimaatdoelstellingen, maar ook de Blue Deal-principes voor duurzaam waterbeheer respecteert. Het resultaat? Een robuuste infrastructuur die generaties meegaat.
Tim Vereertbrugghen, teammanager infrastructure
Slim waterbeheer onder én boven de grond
Om wateroverlast fundamenteel aan te pakken, worden de wegeniswerken gecombineerd met een gescheiden rioleringsstelsel en extra buffercapaciteit. Onder de steenweg worden betonnen kokers geplaatst van elk 4,5 meter breed en 22 ton zwaar. Deze kokers, gemaakt van gewapend beton, zijn voorzien van tand-en-groefverbindingen en rubberdichtingen voor waterdichtheid. Samen vormen ze een ondergrondse buffer die regenwater tijdelijk opvangt en via een knijpconstructie vertraagd afvoert naar de Zuunbeek.

Hoe techniek en natuur samenkomen
Voor de plaatsing zijn eerst 500 funderingspalen aangebracht om de ondergrond te versterken. Drie koolwaterstofafscheiders van 38.000 liter zuiveren het water van olie- en brandstofresten voordat het wordt geloosd. In het nieuwe Wilderpark voorzien we aansluitend een open infiltratiezone met vier bufferbekkens en een natuurlijke inrichting, zodat regenwater langzaam in de bodem kan infiltreren. Dit park is nu al een groene ontmoetingsplek met wandelpaden, vlonderbruggen en speelelementen. Sweco staat in voor het ontwerp en de uitvoering van deze geïntegreerde oplossing.

Minder hinder dankzij directional drilling
Onder de Bergensesteenweg ligt ook een drinkwatertoevoerleiding van Farys met een diameter van 1.000 mm. Door de grootschalige wegeniswerken grijpt Farys de kans om deze leiding te vernieuwen. Omdat de leiding de Zuunbeek kruist, kiezen we voor een innovatieve techniek: directional drilling over een afstand van ongeveer 750 meter. Deze methode voorkomt dat de steenweg opnieuw moet worden opengebroken en beperkt de hinder aanzienlijk.
Autres actualités

N6 als toonbeeld van verkeersveiligheid en klimaatadaptatie
Lees meer

Cloudbased platform voor digital twins stroomlijnt vastgoedbeheer
Lees meer

Challenge Accepted: Meten is weten – de kracht van carbon accounting
Lees meer

