Verkeerslichten boven een kruispunt in de stad. Een verkeersbord met een voetganger en een fiets.

Mobiliteit

Microsimulatie schoolomgeving Hagelstein

Hoe combineer je vlotte doorstroming en parkeren met maximale verkeersveiligheid in een drukke schoolomgeving? Sweco gaf het antwoord met een uniek microsimulatiemodel dat auto-, fiets-, voetgangers- en parkeerstromen samenbrengt. Voor de heraanleg van de Berlaarbaan in Sint-Katelijne-Waver werkten we een doordacht ontwerp uit voor de schoolomgeving Hagelstein.

Klant
Gemeente Sint-Katelijne-Waver
Locatie
Sint-Katelijne-Waver
Expertise
mobiliteit, verkeersveiligheid, microsimulatie

Uniek microsimulatiemodel voor een complexe omgeving

De gemeente vroeg om het nieuwe ontwerp te toetsen aan de realiteit. Daarom bouwden we een microsimulatie die de volledige complexiteit van de site weerspiegelt: fietsers, voetgangers, P&R-manoeuvres, langparkeren en schoolbussen. Met Vissim en Viswalk-modellering simuleerden we niet alleen verkeersstromen, maar ook gedetailleerde parkeermanoeuvres en de bewegingen van voetgangers van en naar de bussen. Zo konden we de situatie tot in de kleinste details nabootsen.

Twee schooljongens met veiligheidshelmen rijden met rugzakken op hun fiets door de stad.

De nauwe interactie met de school gaf het project niet alleen een stevige boost, maar zorgde ook voor het nodige vertrouwen om samen tot het best mogelijke resultaat te komen.

Erik Vandermeersch, Senior Specialist

Schoolomgeving als verkeersknooppunt

De schoolomgeving Hagelstein is allesbehalve eenvoudig. Hier komen het college en de basisschool samen met de kinderopvang Robbedoes en het politiekantoor. Dagelijks verplaatsen honderden leerlingen, ouders en personeelsleden zich met auto, fiets en bus. Omdat het ontwerp ingrijpt op al deze elementen, was een microsimulatie de enige manier om een helder en betrouwbaar beeld te krijgen van de situatie. Op die manier konden we de bezorgdheden van de school meenemen in het traject.

Eerst meten, dan modelleren

Om een realistisch model te bouwen, startten we met verkeerstellingen op drie strategische locaties en het in kaart brengen van het volledige  parkeergebeuren. Die data gebruikten we om de verkeersstromen van elke modus te verdelen over de toegangen van de school en de acht verschillende parkeerlocaties. Daarbij werd ook rekening gehouden met het verschillend karakter van een lagere school, kinderopvang en een college. Door eerst de bestaande toestand na te bouwen, kregen we inzicht in de timing en de dynamiek van het parkeren. Die kennis vormde de basis voor de scenario’s.

verkeerstelling grafische voorstelling

Modale split leerlingen per leerjaar

Scenario voor optimale doorstroming en veiligheid

In ons scenario brengen we de schoolbussen samen aan de schoolpoort. Langparkeerders leiden we naar de nieuwe hoofdparking, terwijl een lus zorgt voor P&R-mogelijkheden bij het college. De basisschool krijgt een kortparkeerzone en de kinderopvang behoudt een eigen, kleinschalige parking. Het resultaat: meer overzicht, meer veiligheid en een vlotte doorstroming.

Resultaten en volgende stappen

Met dit model optimaliseren we zowel de parkeerbewegingen, het aantal parkeerplaatsen als de routering van het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Alle modelstudies zijn afgerond en teruggekoppeld naar het ontwerp. Ook de modal split van personeel en leerlingen werd geanalyseerd en gepresenteerd. Daarmee ligt een stevige basis voor verdere optimalisatie van de schoolomgeving Hagelstein.

Hoe kunnen we je helpen?

Hoe kunnen wij je bedrijf helpen? Een team van experts staat voor je klaar om te zien hoe wij je kunnen helpen met je vraag. Bij het indienen van dit formulier zal iemand van ons team contact met je opnemen. Dit formulier is alleen bedoeld voor meer informatie over onze Sweco bedrijfsoplossingen.
  • Drop bestanden hier of
    Max. bestandsgrootte: 50 MB.
      U kunt uw toestemming op elk moment intrekken via de uitschrijflink in onze e-mails.