
Mobiliteit
Microsimulatie schoolomgeving Hagelstein
Hoe combineer je vlotte doorstroming en parkeren met maximale verkeersveiligheid in een drukke schoolomgeving? Sweco gaf het antwoord met een uniek microsimulatiemodel dat auto-, fiets-, voetgangers- en parkeerstromen samenbrengt. Voor de heraanleg van de Berlaarbaan in Sint-Katelijne-Waver werkten we een doordacht ontwerp uit voor de schoolomgeving Hagelstein.
- Klant
- Gemeente Sint-Katelijne-Waver
- Locatie
- Sint-Katelijne-Waver
- Expertise
- mobiliteit, verkeersveiligheid, microsimulatie
Uniek microsimulatiemodel voor een complexe omgeving
De gemeente vroeg om het nieuwe ontwerp te toetsen aan de realiteit. Daarom bouwden we een microsimulatie die de volledige complexiteit van de site weerspiegelt: fietsers, voetgangers, P&R-manoeuvres, langparkeren en schoolbussen. Met Vissim en Viswalk-modellering simuleerden we niet alleen verkeersstromen, maar ook gedetailleerde parkeermanoeuvres en de bewegingen van voetgangers van en naar de bussen. Zo konden we de situatie tot in de kleinste details nabootsen.

De nauwe interactie met de school gaf het project niet alleen een stevige boost, maar zorgde ook voor het nodige vertrouwen om samen tot het best mogelijke resultaat te komen.
Erik Vandermeersch, Senior Specialist
Schoolomgeving als verkeersknooppunt
De schoolomgeving Hagelstein is allesbehalve eenvoudig. Hier komen het college en de basisschool samen met de kinderopvang Robbedoes en het politiekantoor. Dagelijks verplaatsen honderden leerlingen, ouders en personeelsleden zich met auto, fiets en bus. Omdat het ontwerp ingrijpt op al deze elementen, was een microsimulatie de enige manier om een helder en betrouwbaar beeld te krijgen van de situatie. Op die manier konden we de bezorgdheden van de school meenemen in het traject.
Eerst meten, dan modelleren
Om een realistisch model te bouwen, startten we met verkeerstellingen op drie strategische locaties en het in kaart brengen van het volledige parkeergebeuren. Die data gebruikten we om de verkeersstromen van elke modus te verdelen over de toegangen van de school en de acht verschillende parkeerlocaties. Daarbij werd ook rekening gehouden met het verschillend karakter van een lagere school, kinderopvang en een college. Door eerst de bestaande toestand na te bouwen, kregen we inzicht in de timing en de dynamiek van het parkeren. Die kennis vormde de basis voor de scenario’s.

Modale split leerlingen per leerjaar
Scenario voor optimale doorstroming en veiligheid
In ons scenario brengen we de schoolbussen samen aan de schoolpoort. Langparkeerders leiden we naar de nieuwe hoofdparking, terwijl een lus zorgt voor P&R-mogelijkheden bij het college. De basisschool krijgt een kortparkeerzone en de kinderopvang behoudt een eigen, kleinschalige parking. Het resultaat: meer overzicht, meer veiligheid en een vlotte doorstroming.
Resultaten en volgende stappen
Met dit model optimaliseren we zowel de parkeerbewegingen, het aantal parkeerplaatsen als de routering van het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Alle modelstudies zijn afgerond en teruggekoppeld naar het ontwerp. Ook de modal split van personeel en leerlingen werd geanalyseerd en gepresenteerd. Daarmee ligt een stevige basis voor verdere optimalisatie van de schoolomgeving Hagelstein.