Mobiliteit en waterhuishouding scoren hoge ogen in Brakel
De vernieuwde Ronsesestraat (N48) markeert een belangrijke mijlpaal in de verbetering van de verkeersveiligheid en het waterbeheer in de regio. Het is nu een veilige, moderne en duurzame verbinding tussen Brakel en Ronse, en een voorbeeld van hoe infrastructuur- en rioleringsprojecten aan een betere leefomgeving bijdragen.
In opdracht van de gemeente Brakel, Farys, AWV en Aquafin, richtte het project zich op de aanleg van veilige fietspaden (Module 13), de volledige sanering van de ondergrondse rioolinfrastructuur en de vernieuwing van de bovenbouw. Sweco nam een sleutelrol op in dit project. We stonden in voor het voorontwerp en de PAC verkeerscommissie tot het ontwerp, de aanbesteding en de opvolging van de uitvoering tot en met de oplevering. Aannemer Willemen Infra tekende present voor de succesvolle realisatie.
Complexiteit vereist nauwe samenwerking
Van het Rondpunt in Brakel tot aan Vloesberg in Henegouwen werd de weg vernieuwd, over een lengte van bijna 5 km. De betonnen weg kreeg een toplaag in asfalt en er zijn nieuwe afgescheiden fietspaden aangelegd. Er kwamen nieuwe nutsleidingen, nieuwe trottoirs tussen Rondpunt en de Sint-Martensstraat, en nieuwe verlichting in de bebouwde kom. Tegelijk werd onder het Rondpunt in Brakel een waterreservoir aangelegd. Dat moet overtollig water opvangen, om wateroverlast tegen te gaan.
Werfleider Simon Vanassche blikt terug: “Een van de grootste uitdagingen van dit project was toch wel de lange doorlooptijd van bijna 20 jaar. Het oorspronkelijke contract en ontwerp dateren namelijk uit 2004. Gelukkig konden we rekenen op de uitstekende kennisuitwisseling tussen de verschillende betrokken Sweco-collega’s.”
Projectleider Lise Castelein vult aan: “De complexiteit van het vernieuwen van zowel de onderbouw met alle nutsleidingen als de bovenbouw met nieuwe fietspaden tussen bestaande huizen, maakte dit zelfs tot een van de meest complexe wegenprojecten ooit in Brakel. Dankzij de inzet en samenwerking van experts uit verschillende disciplines hebben we dit project tot een goed einde gebracht.”
Fietsveiligheid en waterbeheer staan voorop
Actieve weggebruikers genieten sinds de heraanleg van een wegdek dat aan de hedendaagse eisen voldoet. De nieuwe vrijliggende fietspaden hebben de gevaarlijke ‘moordstrookjes’ vervangen, wat zorgt voor een veilige, aangename route voor fietsers. En voetgangers beschikken over een comfortabel voetpad van Nederbrakel naar Opbrakel.
Daarnaast zijn alle woningen aangesloten op een gescheiden rioolstelsel. Wat betekent dat afvalwater niet langer rechtstreeks in de grachten en beken beland. Het gevolg? Een schoner milieu en minder kans op wateroverlast. Er is nog een tweede fase in ontwerp, waarbij de zijstraten op de riolering zullen worden aangesloten. Dit zal de efficiëntie van het rioolstelsel verder verbeteren en bijdragen aan een nog betere waterhuishouding in de regio.