Bypass Oosterweel: van viaduct naar verdiepte Ring
De Bypass, de tijdelijke snelweg naast de Ring van Antwerpen, gaat een nieuwe bouwfase in. Aannemer TM ROCO is momenteel bezig met het plaatsen van de balken voor het brugdek. Sweco waakt in opdracht van Lantis mee over het ontwerp en de uitvoering van dit cruciale project.
We doen dit enerzijds vanuit het Team Integraal ProjectManagement (IPM) waarbij mee sturing wordt gegeven aan het project en nauw wordt toegezien op de planning, de technische kwaliteit en het budget. Anderzijds zetten we ook onze brede expertise in op vlak van onder andere stabiliteit, vergunningen, grondverzet en bodem & milieu waarbij we de ontwerpen van de aannemer nakijken alsook de uitvoering ‘challengen’.
Sinds 2012 is Sweco via THV RoTS en THV ATLAS betrokken bij het ontwerp van de Oosterweelverbinding. Al jarenlang wordt er in dat kader ook gewerkt in een geïntegreerd team samen met Lantis.
Vlot en veilig verkeer blijft topprioriteit
Deze Bypass is cruciaal voor de afbraak van het viaduct van Merksem en het ondergronds brengen van de noordelijke Antwerpse Ring. Zo kan het verkeer tijdens de werken blijven rijden op de snelweg én houden we het verkeer weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem.
Simulatie: toekomstbeeld Bypass Noord met zicht op het Sportpaleis
© Lantis
Huzarenstuk op vlak van stabiliteit
Om het verkeer dat vandaag over het viaduct van Merksem rijdt op te vangen, is een stevige tijdelijke constructie nodig. Startend vanuit een inventieve methode van CSM-baretten als fundering gaat het vervolgens de hoogte in waar uiteindelijk maar liefst 100 pijlers de tijdelijke brug zullen ondersteunen. Op de pijlers legt TM ROCO* nu grote betonnen balken. Voor het noordelijk deel van de Bypass, van het Sportpaleis tot het knooppunt Antwerpen-Noord (A12 x E19), gaat het om 915 balken om precies te zijn. Deze liggers zijn gemiddeld 50 ton zwaar en 30 meter lang. De zwaarste liggers zijn zelfs 95 ton zwaar en 45 meter lang.
*TM ROCO is de aannemer die de Kanaaltunnels onder het Albertkanaal en de verdiepte en overkapte R1 zal bouwen. Het consortium bestaat uit de aannemers BESIX, BESIX INFRA, Cordeel, DEME, Jan De Nul, Denys, Franki Construct, Van Laere en Willemen Infra.
Ringparken verbinden fauna en buurten
Het noordelijke deel van de stad krijgt een complete make-over. Het snelwegverkeer gaat deels ondergronds, en het viaduct van Merksem bij het Sportpaleis verdwijnt. In plaats daarvan komt er een verdiepte Ring met overkappingen, wat ruimte creëert voor parken en groen. Bovengronds verschijnen nieuwe Ringparken, perfect om te sporten, spelen en ontspannen.
De realisatie van de volledige Oosterweelverbinding, samen met de overkappings- en leefbaarheidsprojecten, staat bekend als één van de grootste engineeringprojecten van Europa.
Simulatie: toekomstbeeld overkapping ter hoogte van de Groenendaallaan
© Ontwerpteam Ringpark Groenendaal