Urban Insight | Biodiversiteit: stoom je bedrijf klaar voor de toekomst
Sweco wou graag weten hoe bepaalde sectoren omgaan met het verlies aan biodiversiteit. Daarom onderzocht het onlangs hoe de vijftig grootste productie- en energiebedrijven in Europa biodiversiteit opnemen in hun duurzaamheidsverslagen. De resultaten van dat onderzoek zijn gebundeld in een nieuw Urban Insight-rapport.
Een strategische noodzaak
De biodiversiteit wordt steeds nadrukkelijker een cruciaal thema voor bedrijven die aan veerkracht willen winnen en waarde op de lange termijn willen creëren. Tegenwoordig is het dan ook strategisch een must om de biodiversiteit in stand te houden. Niet verwonderlijk, als je weet dat de wereldeconomie voor een bedrag van ruim 50 triljoen euro matig tot sterk afhankelijk is van de natuur.
De natuur levert diensten die onmisbaar zijn voor de mens en voor een stabiele economie. Het klimaat regelen, gewassen bestuiven en infrastructuur beschermen, om er maar een paar te noemen. Jammer genoeg zijn die uiterst belangrijke natuurlijke troeven in gevaar. Het goede nieuws? Volgens wereldwijde schattingen kunnen oplossingen die de natuur vooruithelpen tegen 2030 voor 10 triljoen euro extra bedrijfswaarde en tot wel 395 miljoen banen zorgen.
Uit het onderzoek van Sweco blijkt dat almaar meer bedrijven beseffen dat hun activiteiten gevolgen hebben voor de biodiversiteit, maar ook dat ze de financiële risico’s die gepaard gaan met de tanende biodiversiteit mogelijk nog steeds onderschatten.

Belangrijkste bevindingen
- 82% van de bedrijven erkent dat hun activiteiten een aanzienlijke impact hebben op de natuur.
- Slechts 16% is ervan overtuigd dat de biodiversiteit rechtstreeks verband houdt met hun financiële prestaties. Dat duidt op een mogelijke blinde vlek op het vlak van risicobeheer.
Bedrijven die biodiversiteits- en klimaatstrategieën centraal stellen, hebben daar heel wat bij te winnen. Ze helpen de samenleving beter te maken, lopen minder risico dankzij veerkrachtige bedrijfsmodellen en boren nieuwe markten en zakelijke kansen aan.
In vijf stappen naar een natuurvriendelijk bedrijf
Hoe complex de biodiversiteit soms ook lijkt, het allerbelangrijkste is om de eerste stap te zetten. Met deze vijf praktische tips van de experts van Sweco maak je in je bedrijfsstrategie ruimte voor de natuur:
- Begrijp de activiteiten en waardeketens van je bedrijf – Leer je activiteiten en belanghebbenden door en door kennen. Een heldere blik leidt vanzelf tot betere beslissingen.
- Weet wat de gevolgen en afhankelijkheden van je bedrijf zijn – Wees specifiek. Je relatie met de natuur kwantificeren levert bruikbare inzichten op en helpt je haalbare doelen te stellen.
- Bouw samen met anderen aan de toekomst – Vertaal de uiteenlopende inzichten van je belanghebbenden in inclusieve, doeltreffende oplossingen voor de uitdagingen op het gebied van de biodiversiteit.
- Hou de risico’s onder controle en grijp kansen – Houd rekening met zowel de operationele als de systeemrisico’s. Breng in kaart op welke vlakken een verlies aan natuur je bedrijf kan tegenwerken en wanneer natuurherstel net een meerwaarde kan inhouden.
- Vorm je bedrijf om met oog voor de natuur – Help de natuur te herstellen in plaats van er alleen van te profiteren. Geef je bedrijfsmodel vorm met gezonde, veerkrachtige ecosystemen in het achterhoofd.
Abonneer je op nieuws van Urban Insight
Other news

Webinar: Zeker van je energie. Klaar voor flexibiliteit.
Lees meer

Sweco en VLM onderzoeken hoe plattelandsprojecten de biodiversiteit kunnen versterken
Lees meer

Net-zero bouwen, kan dat wel?
Lees meer