
Communicatie & participatie stadsvaart Brugge
Sinds eind 2014 begeleidt Sweco de waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal nv in de uitgebreide studie die de binnenvaartverbinding tussen de zeehavens en het binnenland én de mobiliteit in de Brugse regio moet verbeteren.
- Klant
- Waterwegen en Zeekanaal nv
- Locatie
- Brugge en Oostkamp
- Partner
- SBE nv
Het project Stadsvaart en stedelijke ontwikkeling
Het project Stadsvaart gaat over het gedeelte van het kanaal Gent-Oostende dat in Brugge en Oostkamp ligt. De vernieuwing van onder andere de Steenbruggebrug en de Dampoortsluis en aanpassingen aan de waterweg zijn er ingebed in een ruimer verhaal van stedelijke ontwikkeling en zorgzaam omgaan met erfgoed en landschap.
De visie van Sweco op het project Stadsvaart
Het begrip Stadsvaart, dat Sweco trouwens heeft bedacht, geeft uitdrukking aan de visie dat het verbeteren van de doortocht meer is dan een infrastructuurproject maar als een integraal stedelijk project moet aangepakt worden. Sweco werkt momenteel aan mogelijke oplossingen en koppelt dit aan een intens traject van communicatie en participatie. Sweco is de procesbegeleider en moderator in het overleg met betrokken besturen, doelgroepen en bewoners.
Participatie en betrokkenheid van bewoners en gebruikers
Participatie is informeren en raadplegen. Een dergelijk werkspoor bekommert zich om de betrokkenheid van bewoners en andere gebruikers. Specifiek voor het project van de Stadsvaart heeft Sweco – als aanvulling op de meer vertrouwde vormen van project- en actorenoverleg – een co-productie opgezet met doelgroepen en bewoners. De doelstelling is niet alleen om het ontwerp verder op te laden met inzichten, verwachtingen en functionele eisen, maar ook te werken aan een gedeeld begrip en acceptatie van de voorstellen. Een aantal vooraf besproken en geselecteerde doelgroepen werden betrokken in een open en flexibel proces.
Communicatiemiddelen en informatievoorziening
Naast de werkvormen van co-design workshops heeft Sweco ook inhoud en vorm gegeven aan andere communicatiemiddelen. Zo is er de projectwebsite www.stadsvaart.be. Verder is invulling gegeven aan thematische en algemene informatiegesprekken en luistermomenten met de bevolking, focusgesprekken met doelgroepen, toelichtingsmomenten en infomarkten.