
Mobiliteitsplanning
Mobiliteitsplan Oudenaarde: stakeholders bepalen mee de route
De stad Oudenaarde werkt aan een nieuw mobiliteitsplan dat inspeelt op de mobiliteitsuitdagingen van vandaag én morgen. Van een veiliger fietsnetwerk en verkeersluwe woonkernen over efficiënte logistiek tot slimme mobiliteitsoplossingen.
Sweco begeleidt het stadsbestuur zowel inhoudelijk als participatief bij deze opdracht. We laten inwoners en partners meedenken via denkavonden, mobiliteitscafés en een online bevraging.
- Klant
- Stad Oudenaarde
- Locatie
- Oudenaarde
- Expertise
- Participatie, procesmanagement, mobiliteitsplanning
Het vorige mobiliteitsplan van Oudenaarde gaat al mee sinds 2011, en intussen is er heel wat veranderd in hoe we ons verplaatsen. Elektrische fietsen zijn niet meer weg te denken, deelmobiliteit zit in de lift en er is steeds meer vraag naar verkeersluwe woonwijken. Hoog tijd dus voor een update. Samen met Sweco werkte de stad een helder traject uit om tot een sterk en toekomstgericht mobiliteitsplan te komen. Met het nieuwe plan wil Oudenaarde de lokale uitdagingen aanpakken, zoals sluipverkeer, overdreven snelheden en parkeerdruk. Het regionale mobiliteitsplan van de Vervoerregio Vlaamse Ardennen vormt daarbij de basis.

Mobiliteit kent geen grenzen
Sweco ondersteunt het stadsbestuur van Oudenaarde met technische en strategische expertise doorheen het volledige traject: van de eerste analyses tot concrete voorstellen. We bouwen verder op de oriëntatienota uit 2020 en laten ruimte voor nieuwe inzichten en accenten.
Samen met de stad vertalen we alle mobiliteitsthema’s naar een helder plan, afgestemd op bovenlokale visies én gedragen door de inwoners. Alle ideeën en suggesties worden gebundeld in een overzichtelijke synthesenota. Die vormt de basis voor het uiteindelijke beleidsplan. We mikken op begin 2026 voor een definitief mobiliteitsplan, met duidelijke acties voor een vlottere en duurzamere mobiliteit in Oudenaarde.
Brede participatie als fundament
Mobiliteit is een zaak van iedereen. Daarom betrekt de stad haar inwoners actief bij het opstellen van het nieuwe plan.
Onze eigen inwoners zijn het best geplaatst om suggesties te geven over hoe we de mobiliteit in Oudenaarde kunnen verbeteren.
Marieke De Vos, schepen van Mobiliteit en John Adam, burgemeester Oudenaarde
De kracht van deze participatieve aanpak zit in de nauwe betrokkenheid van alle relevante stakeholders vanaf het begin van het traject. Denk aan interne stadsdiensten, adviesraden, het winkelcentrum, de Fietsersbond en andere lokale én bovenlokale partners. Dankzij een grondige stakeholderanalyse konden we snel en doelgericht waardevolle input verzamelen, waarmee we meteen aan de slag konden om een goed onderbouwde werkhypothese op te stellen.


Van denkavond tot open dialoog
De opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan begon met een eerste denkavond, waar een brede groep betrokkenen rond de tafel zat. Vertegenwoordigers van De Lijn, NMBS, AWV, scholen, leden van de gemeenteraad en buurgemeenten dachten samen na over de grote mobiliteitsuitdagingen in en rond Oudenaarde.
Iedereen kreeg de kans om input te geven. We legden grote kaarten van de stad op tafel en vroegen per thema naar ideeën. Dat hielp enorm om een eerste richting te bepalen. Zonder die input hadden we echt cruciale puzzelstukken gemist.
Els Doclo, Consulent Mobiliteit Oudenaarde
Ook inwoners kregen de kans om hun ideeën en bezorgdheden te delen. Op een eerste mobiliteitscafé werd gebrainstormd over thema’s zoals verkeersveiligheid, circulatie, parkeren, combi-mobiliteit en duurzame alternatieven. Voor wie er niet bij kon zijn organiseerde de stad een online bevraging via het inspraakplatform. Drie weken lang konden inwoners hun mening geven over stellingen rond mobiliteit. Tegelijk werd er extra ingezet op jongeren, een doelgroep die vaak moeilijk te bereiken is bij dit soort trajecten.
In het najaar van 2025 volgt een tweede mobiliteitscafé, waarin de resultaten worden teruggekoppeld en het nieuwe mobiliteitsplan wordt voorgesteld.