Scheldetunnel maakt Antwerpse Ring rond
Totaalgewicht van 2800 Boeings 747
De bouw van de Scheldetunnel is waarschijnlijk het spectaculairste onderdeel van de Oosterweelverbinding. De tunnel is ongeveer 2 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en ook fietsers kunnen de tunnel nemen dankzij een aparte fietskoker van maar liefst zes meter breed. Daarmee behoort de Scheldetunnel tot de langste fietstunnels van Europa.
De tunnel gaat op Linkeroever onder de grond tussen het natuurgebied Blokkersdijk en het Sint-Annabos. Op de rechteroever komt de tunnel boven aan het Noordkasteel nabij het Eilandje. De bouw van dit technische wonder begon in januari 2023. Zo worden in Zeebrugge acht drijvende tunnelelementen vervaardigd van 60.000 ton per stuk, wat neerkomt op het gewicht van 350 Boeings 747.
Digitale evolutie in infrastructuuroplossingen
TM ROCO, een consortium van Belgische bouwfirma’s, is momenteel bezig met de aanleg van de Oosterweelverbinding op de rechteroever van de Schelde in Antwerpen. Dit specifieke project dient als een cruciale verbinding tussen de Scheldetunnel en de R1 in zowel de noordelijke als oostelijke richting. Sinds het begin van het aanbestedingsproces hebben onze digitale ingenieurs ROCO aanhoudend ondersteund.
Hun focus omvat BIM-procesbeheer, BIM-coördinatie, parametrische modellering van civiele constructies, grondwerken en het wegennet. Onze digitale werkmethoden zorgen voor de levering van hoogwaardige modellen die het opstellen van plannen, het bepalen van hoeveelheden en het simuleren van het bouwproces vergemakkelijken ten behoeve van onze klanten.