Nieuwe beweegbare brug voor de haven van Antwerpen

De Van Cauwelaertbrug is een belangrijke schakel in het Antwerpse havengebied op de rechteroever van de Schelde. Om de toekomst van deze verbinding te waarborgen, heeft de afdeling Maritieme Toegang het ontwerp van een nieuwe beweegbare brug aan Sweco toevertrouwd. Deze brug zal tegen 2029 de huidige Van Cauwelaertbrug vervangen, die door materiaalmoeheid in slechte staat verkeert.

De Van Cauwelaertbrug, gelegen bij de Van Cauwelaertsluis in een getijdengebied, vertoont regelmatig scheuren die periodiek worden gerepareerd om de brug operationeel te houden. Deze scheuren zijn het resultaat van materiaalmoeheid, een veelvoorkomend probleem bij basculebruggen van het Strausstype. Daarom is het cruciaal om een nieuwe brug te bouwen die niet alleen veilig is, maar ook de verkeersstroom in de haven efficiënt kan ondersteunen.

Van inplantingsstudie tot BIM-model

Onze opdracht omvat het onderzoek en geoptimaliseerd ontwerp voor de nieuwe brug. Dit proces begint met een inplantingsstudie en het bepalen van het type brug, gevolgd door een voorontwerp en definitief ontwerp.

Ook worden vaste aanloopbruggen en alle noodzakelijke nevenconstructies en aanhorigheden in het ontwerp geïntegreerd. We bestuderen ook het conceptuele ontwerp van de elektromechanica, de belastingverdeling, de betonbruggen en funderingen, evenals geotechniek en BIM-modellering.

De Van Cauwelaertbrug is een belangrijke schakel in het Antwerpse havengebied op de rechteroever van de Schelde.

Bijzondere aandachtspunten in de haven

Bij de ontwikkeling van infrastructuur in een havengebied is het belangrijk om vroegtijdig rekening te houden met enkele specifieke uitdagingen, zoals kabels en leidingen, zeespiegelstijging en verkeersdoorstroming. Door deze elementen al in de ontwerpfase te integreren, leggen we de basis voor een toekomstbestendige infrastructuur.

  • Kabels en leidingen

    In de Antwerpse haven bevinden zich tal van kabels en leidingen. De aanpak ervan moet nauwkeurig gecoördineerd worden. Het is namelijk van groot belang om te bepalen welke nutsleidingen in gebruik blijven en welke omgelegd moeten worden. Dit voorkomt niet alleen verstoringen, maar zorgt ook voor een efficiënte uitvoering van de werkzaamheden.

  • Zeespiegelstijging

    Met de toenemende zeespiegelstijging is het noodzakelijk dat de Sigmakering op de rechteroever van de Schelde, die bescherming biedt tot 11 mTAW tegen stormvloed, naadloos aansluit op de nieuwe brug. Dit vraagt om een doordacht ontwerp, waarbij onder andere de hoogte van de brug boven het waterniveau zorgvuldig wordt beoordeeld. Zo waarborgen we de veiligheid en de toegankelijkheid van de waterwegen.

  • Minder hinder

    Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden staat het principe van minder hinder centraal, zeker voor de dagelijkse activiteiten van de haven. We streven ernaar om de onderbrekingen van zowel het wegverkeer als het scheepvaartverkeer tot een minimum te beperken.