De Société du Grand Paris heeft lot 1 van Ligne 16 van het metronetwerk Grand Paris Express aan het aannemersconsortium Eiffage, Razel-Bec en TSO gegund.
Het consortium doet een beroep op de expertise van Sweco voor het BIM-proces (Building Information Management) en voor het uitvoeringsontwerp van verschillende kunstwerken.
Sweco kreeg eerder al de projectcoördinatie en het detailed design toegewezen voor de infrastructuur en de inrichting van de automatische metro op de sectie Le Bourget RER – Le Mesnil-Amelot (Ligne 17). Sweco zorgt ook voor het projectmanagement en het detailed design voor de realisatie van de Onderhouds- en Stelplaats (SMR) en van de Onderhoudssite voor de Infrastructuur (SMI) van Ligne 15 Est.
Lot 1 van Ligne 16 maakt de verbinding met Ligne 14 mogelijk, alsook de aanleg van de eerste kilometers van Ligne 17 en Ligne 15 naar het oosten. Dit deelproject gaat gepaard met grootschalige civieltechnische werken, zoals het graven van meer dan 19 km aan tunnels, de bouw van 18 bijkomende constructies, de aanleg van spoorwegen, bovenleidingen, lineaire apparatuur en de bouw van vijf metrostations: Stade de France, La Courneuve Six-Routes, Le Bourget RER, Le Blanc-Mesnil en Saint-Denis Pleyel, het grootste station van de Grand Paris Express (250.000 passagiers per dag).
De ingebruikname van het metronetwerk Grand Paris Express in Parijs is gepland voor de Olympische Spelen van 2024.
Hubert Habib
Directeur Grands Projets et Développement