Ring rond Brussel | Transformatie verkeersknoop R0 x luchthaven voor vlotter, veiliger verkeer
Vlaams ministers Annick De Ridder, Ben Weyts en Cieltje Van Achter hebben het startschot gegeven voor de herinrichting van verkeerscomplex R0 x A201. Vanuit de THV MoVeR0 stelde Sweco de startnota op en werkten we het conceptvoorstel uit.
De komende 40 maanden transformeert aannemersgroep SPI.R0, in opdracht van De Werkvennootschap, de huidige turbineknoop – die de toegang vormt naar de nationale luchthaven en Evere – naar een compact en verkeerslichtengeregeld op- en afrittencomplex. Het einde van de werken is voorzien in het voorjaar van 2028.
Het verkeer wordt zo vlotter en veiliger en er komt extra groen en buffercapaciteit voor water. De Ring rond Brussel blijft tijdens deze werken volledig open, het verkeer op de A201 zal tijdelijk omgeleid worden via de omliggende turbinebruggen.
Verkeersknoop in Zaventem ontwarren
Aan de nationale luchthaven in Zaventem kruist de Leopold III-laan de Ring rond Brussel (R0). De manier waarop deze zogenaamde ‘turbineknoop’ is ontworpen, leidt tot tal van problemen op de Ring én in de omliggende omgeving. Deze verkeersknoop is niet veilig en draagt bij aan de dagelijkse files op de Ring. Bovendien zijn de huidige fly-overs in slechte staat en zijn de tussenafstanden tussen de turbineknoop en andere verkeerswisselaars van de E19 en de Henneaulaan te kort.
Sweco heeft vanuit de THV MoVeR0 de startnota en het conceptvoorstel voor dit project opgesteld. Dit voorstel werd besproken tijdens dialogen en gebruikt voor het DBFM-bestek en de beoordeling van Dialoog- en Offerteproducten. We ondersteunden De Werkvennootschap ook tijdens de voorkeursbiederfase bij het controleren van technische documenten en de omgevingsvergunningsaanvraag.

Conflictvrij verkeerscomplex: Single Point Interchange
Er komt nu een nieuw verkeerscomplex, om het verkeer ook op dit punt langs de Ring rond Brussel vlotter en veiliger te maken. De sleutel daartoe ligt in het compacte op- en afrittencomplex in de vorm van een unieke Single Point Interchange.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder: “In deze unieke kruispuntoplossing komen de op- en afritten van de binnen- en de buitenring op één plaats samen. Slimme verkeerslichten wikkelen de verschillende verkeersstromen volledig conflictvrij af in drie fasen. Dankzij deze compacte oplossing komt er meer ruimte voor het verkeer dat wil in- en uitvoegen op de R0 aan de wisselaar met de E19 enerzijds en de H. Henneaulaan anderzijds. Daarnaast komt ook rond het projectgebied ruimte vrij. Die richten we in tot een parkomgeving met ruimte voor zowel mens als dier en waarin de Woluwe opnieuw aan de oppervlakte zal stromen.u0022

Vlotte bereikbaarheid van Brussel en nationale luchthaven
Niet alleen het verkeer op de Ring rond Brussel zal dankzij de ombouw van de verkeersknoop vlotter verlopen. Minister voor Brussel Cieltje Van Achter: “Ook de toegang naar onze hoofdstad, en de bereikbaarheid van de nationale luchthaven, de bedrijventerreinen, de NAVO-site en het nieuwe hoofdkwartier van Defensie zal verbeteren en een stuk aangenamer en veiliger worden dankzij de herinrichting van de Leopold III-laan”.
Met vereende krachten
Sweco en Arcadis werken, binnen de THV MoVeR0, samen met de Werkvennootschap mee aan de herinrichting van de Ring rond Brussel, tussen de knooppunten Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe. Het projectteam zorgt voor verkeerskundige studies, technische en architecturale ontwerpen (wegen, kunstwerken en andere infrastructuur), de landschappelijk integratie van het project, procesbegeleiding, opmaak vergunnings- en aanbestedingsdocumenten en ondersteuning bij stakeholdermanagement en communicatie. De volgende partijen werken in onderaanneming mee: ZJA, Frank Van Hulle, Cluster en Mint.
Overig nieuws

Brugvernieuwing geeft boost aan fietsmobiliteit en leefomgeving
Lees meer

Roadshow R0-Noord geeft klare kijk op herinrichting Ring
Lees meer

Nieuwe Kruispoortbrug in Brugge voor vlot en veilig verkeer
Lees meer