Werken aan de Ring: houten brug als slotakkoord voor hoogwaardige fietssnelweg
Met de fietssnelweg F203 creëren we tussen Brussel en Bertem een vlotte fietsroute met veilige oversteekplaatsen. Aannemer Viabuild werkt momenteel in opdracht van De Werkvennootschap aan de laatste brugconstructie in hout en beton. Dit project is uitgewerkt door het interdisciplinair expertenteam van THV MoVeR0 (Sweco & Arcadis met architect ZJA), dat instond voor het ontwerp en studie van de start- en projectnota tot de vergunning, het definitieve ontwerp en het bestek.
Esthetisch, milieuvriendelijk en hernieuwbaar
De warme, natuurlijke uitstraling van hout zorgt ervoor dat de brug perfect past in de groene omgeving, waardoor je fietstocht nog aangenamer wordt.
Door te kiezen voor hout, dragen we bij aan duurzaam bosbeheer en verminderen we de ecologische voetafdruk van infrastructuurprojecten. Houten bruggen zijn duurzaam en kunnen vele jaren meegaan zonder veel onderhoud. Dit maakt ze een kostenefficiënte keuze op de lange termijn. Bovendien is hout een ecologisch verantwoord materiaal. Het is hernieuwbaar en heeft een veel lagere impact op het milieu dan andere bouwmaterialen zoals staal of beton.
Daarnaast is hout een zeer bewerkbaar materiaal, wat betekent dat het gemakkelijk aangepast kan worden aan specifieke ontwerpwensen en omgevingsfactoren. Dit maakt het mogelijk om unieke en op maat gemaakte bruggen te creëren die perfect aansluiten bij de behoeften van de gebruikers en de omgeving.
Dwarsprofiel van deze hout-beton brug. Houten liggers met een betonnen rijdek vormen een ideale combinatie. Het beton fungeert als een afdakje dat het hout beschermt tegen regen en waterinsijpeling, waardoor de levensduur van de houten liggers wordt verlengd.

Hout als natuurlijk materiaal
Het ontwerpen en bouwen van een houten fietsbrug brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Door deze zorgvuldig aan te pakken, is deze brug niet alleen duurzaam en milieuvriendelijk, maar ook comfortabel en veilig voor fietsers.
- Weersinvloeden
Onbehandeld hout is gevoelig voor weersinvloeden. Om de levensduur te verlengen worden speciale beschermingsmiddelen toegepast die het hout vrijwaren van vocht, UV-straling en schimmels.
- Stabiliteit
Hout is ook een levend materiaal dat reageert op veranderingen in de omgeving, zoals temperatuur en vochtigheid. Dit kan leiden tot uitzetting en krimp. Bij het ontwerp houden we rekening met deze eigenschappen en laten we voldoende ruimte voor beweging.
- Fietscomfort
Om het fietscomfort te verbeteren, voorzien we een betonnen dek in plaats van houten latjes. Beton bieden een glad en stabiel oppervlak, wat zorgt voor een comfortabele en veilige fietservaring. Het is echter belangrijk om de aansluiting tussen het betonnen dek en de houten constructie goed te ontwerpen om spanningen en scheuren te voorkomen. Prefab betonnen elementen bieden hierbij een efficiënte oplossing, omdat ze snel en nauwkeurig geplaatst kunnen worden.
- Overspanning
Bij het ontwerpen van een houten fietsbrug is het belangrijk om rekening te houden met de overspanning. Houten balken moeten sterk genoeg zijn om de belasting van de brug te dragen zonder door te buigen. Gelamineerd hout biedt een goede oplossing, omdat het sterker is dan massief hout en grotere overspanningen aankan.
Fietsen in het groen langs de E40
De fietssnelweg F203 langs de E40 zorgt voor een vlotte, groene verbinding tussen Brussel en Bertem. De aanleg van de F203 gebeurt in verschillende zones. De Werkvennootschap is verantwoordelijk voor de volgende zones:
- Woluwedal – Tollaan (gerealiseerd)
- Tollaan – Gemeenschappenlaan (gerealiseerd)
- Woluwedal – Oudstrijderslaan (gerealiseerd)
- Kortenberg – Bertem (in uitvoering)
- Sterrebeek – Kortenberg (gerealiseerd/gepland)
Naast veilige en conflictvrije fietsinfrastructuur werd er veel aandacht besteed aan het belevingsaspect voor de fietsers. Langsheen de bermen van de E40 werd de uitdaging aangegaan om de infrastructuur in te passen in de waardevolle ecologische omgeving.


Overig nieuws

Veerkrachtige projecten: van theorie tot praktijk
Lees meer

De kracht van BIM
Lees meer

Challenge Accepted: Gentspoort en de waterkwaliteit in Vlaanderen
Lees meer