VDAB Loopbaancampus wordt inspirerend neusje van de zalm

In Roeselare starten de werken voor een gloednieuwe VDAB Loopbaancampus, een primeur. VDAB biedt er zijn volledige dienstenaanbod aan, naast verschillende partnerorganisaties. Het DBFM-project wordt een CO₂-neutraal neusje van de zalm op vlak van duurzaamheid. Sweco is trots zijn expertise te verlenen als engineering partner voor deze realisatie, mede mogelijk gemaakt door steun vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Ingebruikname is voorzien voor begin 2027.

Langs de E403 snelweg realiseert het bouwteam Build To Learn, met Team V Architecture, bildt.architecten, Alheembouw, Cordeel Belgium en Sweco de komende jaren een baken voor levenslang leren. De campus situeert zich in een landschapskader dat een stimulerende omgeving koppelt aan ecologische waarden zoals biodiversiteit en waterbuffering.

Het groen van de buitenaanleg loopt verder door in het hoofdgebouw en doorsnijdt het gelijkvloers als een groene ader. Een atrium in het hart bundelt verschillende sociale ruimtes, waar burgers en werkgevers hun ervaringen kunnen delen. Trappen leiden vanaf het gelijkvloers naar de vier bovenliggende verdiepingen. De groene ader groeit via het atrium door tot de bovenste verdieping. Op alle etages wisselen dubbelhoge ruimtes voor de grote ateliers en de inkom, af met mezzanines voor vergaderruimtes, instructielokalen en kantoren.

De vier leerhubs in de Loopbaancampus zullen inzetten op toekomstgerichte ontwikkeling en technologie, met onder andere Smart Houses/Cities en New Materials. Het is dan ook passend dat de campus zelf een inspirerend toonvoorbeeld wordt van de circulaire economie.

Duurzaamheid start met flexibiliteit

Een modulair casco-systeem met grote overspanningen creëert een skeletstructuur met grote aanpasbaarheid in de toekomst, voor VDAB en eventuele latere gebruikers. Onze stabiliteitsingenieurs voorzien 80% van de wanden als niet-dragend en demontabel. Ruimtes met dubbele hoogte kunnen worden ontdubbeld voor bijkomende vloeroppervlakte. Tegelijk laat het casco met voorgespannen welfsels extreme standaardisatie en een snelle montage toe, een winst budgettair en qua bouwtijd.

Deze zeer toekomstgerichte blik vertaalt zich ook naar de demontabele gevelelementen met mobiele zonwering. Daarnaast hebben onze ingenieurs technieken in de schachten een buffer van 25% ingecalculeerd in de tracés van technische banen. Het technische hart is zo ontworpen dat nieuwe technieken in de toekomst in het systeem aangesloten kunnen worden.

Duurzaamheid start met flexibiliteit

Een modulair casco-systeem met grote overspanningen creëert een skeletstructuur met grote aanpasbaarheid in de toekomst, voor VDAB en eventuele latere gebruikers. Onze stabiliteitsingenieurs voorzien 80% van de wanden als niet-dragend en demontabel. Ruimtes met dubbele hoogte kunnen worden ontdubbeld voor bijkomende vloeroppervlakte. Tegelijk laat het casco met voorgespannen welfsels extreme standaardisatie en een snelle montage toe, een winst budgettair en qua bouwtijd.

Deze zeer toekomstgerichte blik vertaalt zich ook naar de demontabele gevelelementen met mobiele zonwering. Daarnaast hebben onze ingenieurs technieken in de schachten een buffer van 25% ingecalculeerd in de tracés van technische banen. Het technische hart is zo ontworpen dat nieuwe technieken in de toekomst in het systeem aangesloten kunnen worden.

Fossielvrij in operational carbon

Door een uitgekiende materialenkeuze met behulp van TOTEM en OneClick LCA wordt 422 ton embedded carbon bespaard over 60 jaar. Zo zorgt het duurzame CEM III beton van de structuur voor 32% minder uitstoot. Uitgekiende materiaalkeuzes voor vloeren en plafonds dragen verder bij tot een verlaagde CO₂ impact. Daarnaast geldt voor heel wat ruimtes ruwbouw = afbouw. Met andere woorden, geen afwerking nodig, wat ook weer scheelt in de CO₂-impact.

Het is algemeen geweten dat de grootste kost van een gebouw, zowel budgettair als energetisch en ecologisch, zich opstapelt tijdens de ingebruikname. Door tal van maatregelen en ingrepen bespaart het bouwteam 14820 ton operational carbon over 60 jaar.

Onze ingenieurs en duurzaamheidsexperten gebruiken als sterke basis enkele logische beginselen van de penta energetica: energievraag minimaliseren en duurzame energie maximaal efficiënt maken. Zo zijn de sheddaken van de ateliers maximaal op het noorden georiënteerd, terwijl de PV-panelen vooral op zuidgerichte daken zullen liggen.

De facade engineers van Sweco berekenden de beglazingsratio van de gebouwschil op 40%, optimaal met betrekking tot daglicht- en warmtetoetreding, zonnewinsten en isolatiewaarde. Metalen U-vormige gevelelementen met diepe profielen zijn afgestemd op een optimale schaduwwerking. Op de meest bezonde gevels is externe, mobiele zonwering voorzien.

Hernieuwbare energiebronnen, geoptimaliseerd via monitoring

Een BEO-veld is de voornaamste bron voor verwarming en koeling van de campus. Onze ingenieurs technieken versterken een hybride systeem, met reversibele water-water warmtepompen en reversibele lucht-water warmtepompen, met nachtkoeling, free cooling en free chilling. Vierpijpswarmtepompen kunnen restwarmte transfereren tussen ruimtes, en zo de hernieuwbare bron nog efficiënter inzetten.

Het ontwerp is ook waterneutraal, met maximale inzet op recuperatie, buffering en hergebruik voor het sanitair, onderhoud en het groen. Groendaken en een semi-waterdoorlatende parking ondersteunen deze watercyclus. De buffering loopt via een watertank, vijver en infiltratiebekken.

Een gebouwenbeheersysteem (GBS) gebruikt een uitgebreid sensornetwerk om energiestromen te meten, en zo de CO₂-neutrale status bij te houden. Na voorlopige oplevering zal het GBS nauwkeurig gemonitord worden om de installaties optimaal af te stellen. We plannen ook een CO₂-commissionning traject, om de neutraliteit in de gaten te houden, en zo het variabel gebruik eenvoudig te controleren en bij te sturen.

Het BIM-model, met Sweco als adviseur in de ontwerpfase, zal bijkomend helpen als belangrijk controlemiddel op de exploitatiekost.

Bedoeling is om zo de TCO te evalueren over de hele looptijd van de campus – CAPEX, OPEX en CO₂-uitstoot.

Uitmuntende duurzaamheidsscores

Het geïntegreerde ontwerp, met engineering en architectuur als elkaar versterkende componenten, levert sterke scores op. Het hoofdgebouw haalt een E10 niveau, het bijgebouw E20.

Tegelijk zijn comfort en veiligheid belangrijke parameters, met ook geïntegreerde oplossingen van onze experts akoestiek en fire safety.

Zo wordt de eerste VDAB Loopbaancampus een inspirerende en stimulerende leeromgeving, waar duurzaamheid, comfort en veiligheid hand-in-hand gaan.